Як сильно прикручувати колеса автомобіля?

Безперечно – всі автомобілісти знають, що у машини є колеса. Всі ми для себе знаємо (і про це не замислюємося), що колеса крутяться і завдяки цьому автомобіль їде по дорозі.

Деякі факти про колесо, як винахід:

1) колесо вигадали в давнину Скіфи чи представники інших народів – ми це чули ще зі школи, з уроків історії;

2) «…перші округлі предмети, які віддалено нагадують колесо, сягають корінням аж у палеоліт. Це близько 15-750 тис. років тому… Точну дату ніхто з істориків назвати не може.» – можемо прочитати в інтернеті, зокрема на цьому сайті: http://1ca.com.ua/istoriya-kolesa-vid-jogo-vynahodu-do-jogo-majbutnogo/ ;

3) «80% красоти автомобіля – в його колесах», – так сказав про колеса Генрі Форд (“80% of the beauty of the car is in its wheels.” – Henry Ford).

Як би ми не вживали колеса на автомобілі – як додаткова красота нашого залізного коня, або як практичну та необхідну деталь автомобіля – колеса прикручуються до маточини колеса автомобіля болтами або гайками.


Автовласники (як правило) не переймаються питанням з якою силою необхідно або достатньо закручувати колеса. «Головне – щоб колесо не відвалилося, тому треба закрутити його якнайсильніше», – часто можна таке почути.

Але, у всього є свій ресурс і межа можливостей – у колісних чи то болтів, чи то шпильок – також. Якщо колісний болт або гайку колісної шпильки «недотягнути» – колесо може відвалитися по дорозі; або – можливо, колесо й не відвалиться, але при цьому розіб’ються місця посадки та з’єднання колеса та маточини – і колісний диск доведеться викинути.

Це ми усвідомлюємо, тому ретельно стежимо щоб всі з’єднуючі елементи (болти, шпильки, гайки) були міцно закручені.

І от тут виникають одні з основних питань: «Міцно це як?» «Міцно це скільки?»

В міцності деяких продуктів ми розуміємось – там є градуси.

В питанні міцності затягування колісних болтів або гайок – існує таке поняття як момент затягування.
Іншими словами: «З якою силою закрутити колісні болти або гайки?»

І одночасно з цим виникає друге питання – чим виміряти цей момент (силу) затягування колісних болтів або гайок?

Технічно і теоретично відповідь дуже проста.
  1. «Момент затягування болтів і гайок визначається в ньютон-метрах і встановлюється кожним виробником автомобіля для конкретної марки (моделі) автомобіля».
  2. «Вимірюється необхідний момент затягування болтів і гайок спеціальним пристроєм – динамометричним ключем».
На цьому етапі знову можуть виникнути ще інші питання, –адже марок автомобілів дуже багато, і динамометричних ключів – теж декілька варіантів.

«Так, може, нічого й не вигадувати, ніяких «моментів», жодних «динамометричних ключів» – а робити все як завжди і робили?», – може виникнути в когось скептичне питання.

Відповідь проста – «може». Можливо, в когось все буде добре, а в когось, ймовірно – або балонний ключ зламається, або болт (чи шпилька) лопне.



На цих фото – видно і «потягнуту» різьбу болта – в тому вже ослабленому місці болт став тонше, і при черговому закручуванню він зламається (розірветься). І от потім – справжня біда – треба буде висвердлювати ту частину болта (або шпильки), яка залишилася в маточині колеса. А ця операція забере у автовласника і сили, і час, і кошти.

Ці фото – не вигадка, і не з мережі далекого «Інтернету». Це – реальні фото, зроблені під час звичайної повсякденної роботи в автомайстерні.

Повернемося до двох основних моментів в питанні «Як сильно прикручувати колеса?».

1.
Яким моментом затягувати колісні болти (гайки) на моєму автомобілі?
(«Момент затягування болтів і гайок визначається в ньютон-метрах і встановлюється кожним виробником автомобіля для конкретної марки (моделі) автомобіля».)
Неймовірна більшість колісних болтів і гайок на легкових автомобілях необхідно затягувати моментом 90-120 Нм («Жигулі» 70-90Нм).*
2.
Скільки коштує динамометричний ключ і чи дійсно необхідно його купувати для затягування колісних болтів (гайок) на своєму автомобілі?
(«Вимірюється необхідний момент затягування болтів і гайок спеціальним пристроєм – динамометричним ключем».)
Ціна динамометричного ключа – від 500 до 2500 грн. (і дорожче).
Чи дійсно необхідно його купувати?**
Динамометричний ключ – це так би мовити «правило гарного тону» автосервісу або шиномонтажу. Кожен має займатися своєю справою, тому динамометричні ключі (як й інші інструменти) – це засоби виробництва СТО, а не основний елемент автомобіля чи необхідність витрати коштів автовласника.

* Чому така дискримінація для «Жигулів» – 70-90Нм, тоді як для всіх інших – 90-120Нм?

Жодної дискримінації! Техніка – любить точність і визначеність. Цей момент затягування болтів був визначений інженерами італійського концерну FIAT. Це вже потім Fiat 124 назвали на честь невисоких гір Жигулі (висота до 375м, довжина близько 75км) і почали виробляти на новому автомобільному заводі в колишньому СРСР.

Момент затягування болтів і гайок визначається в залежності від низки факторів: матеріал, термічна обробка, геометричні розміри.

Як взагалі зрозуміти оці от Нм?

Насправді, ці всі параметри ми вивчали ще в школі на уроках фізики. На практиці, щоб «відчути» (так би мовити) ці цифри – розділимо на число 10 (приберемо «0»). Тобто: 90Н*м => 9кгс*м. Іншими словами – нам необхідно прикласти 9 кілограм нашої сили на вороток (важіль), який дорівнює одному метру.

Відповідь практика «старої школи» на питання: «Що робити, коли немає динамометричного ключа?»

Колись давно, будучи ще підлітком, я взнав від старого механіка такий практичний приклад, як визначити момент затягування коліс: «Уяви силу, з якою ти піднімаєш відро води (10-12 літрів). Ось приблизно з цією силою ти мусиш давити на вороток довжиною 1м при закручуванні коліс. А якщо в тебе вороток не метр, а півметра – два відра води».

Пройшло вже приблизно 30 років з тої пори, а ця порада може статися комусь в нагоді і в наш час.

Чому такий розділ в цифрах (70-90, 90-120)? Що буде, якщо при допустимих параметрах 90-120Нм затягнути різьбу моментом 90Нм, і що станеться, якщо затягнути моментом 120Нм?

На практиці – ми з Вами цього не відчуємо. Не будемо сильно заглиблюватися в фізичні процеси, які відбуваються в болті чи шпильці при закручуванні різьби – торкнемось цього питання лише з практичної сторони.

При моменті приблизно 20-30Нм (2-3кгсм) – болт (гайка) вже притягнули колесо до свого місця посадки на маточині автомобіля. Подальші зусилля – напружують (умовно розтягують) болт або шпильку. Тобто, інженери досвідним шляхом встановили, що при таких зусиллях – 70-90Нм (7-9кгсм), 90-120Нм (9-12кгсм) – матеріал болтів (шпильок) коліс витримає – не розтягнеться, не розірветься, – і при цьому всьому елементи кріплення самі по собі не відкрутяться і колесо «не відвалиться» від автомобіля.

** Купувати чи не купувати динамометричний ключ?

Не це питання однозначної відповіді немає. Уявимо собі такий момент. Приїжджає автовласник на своїй машині на шиномонтаж для сезонної заміни коліс (шин). Майстри встановлюють шини відповідно до сезону, прикручують колеса на автомобіль, і тут – автовласник протягує працівнику шиномонтажу динамометричний ключ… Якось схоже на те, коли прийдемо в кафе зі своїми чашками та ложками.

Повторюся, що динамометричний ключ – це так би мовити «правило гарного тону» автосервісу або шиномонтажу.

Що робити, якщо немає в автосервісі динамометричного ключа?

Тут можна порадити тільки одне – якщо Ви знайшли автосервіс, після якого Ваша машина працює «як годинник», нічого не відвалюється на ходу після ремонту, Ви не знаходите в своєму автомобілі якихось зайвих гайкових ключів та іншого інструменту, Ваш автомобіль чистий після ремонту що зовні, що в салоні (не «заляпані» брудними руками крила, двері, кермо, сидіння автомобіля), автомеханік ставиться з повагою до Вас и машини, береться до справи з відносно чистими руками (помив їх і витер) – Ви знайшли те місце для ремонту і обслуговування своєї машини, в якому автомобіль буде обслужений відповідно до норм і вимог технічної документації.

Як правило – це ознаки «хорошого автомеханіка» і йому можна довіряти. Такого автомеханіка називають: СПЕЦІАЛІСТ.

Один клієнт автомайстерні, де я працював, казав: «Мені краще поміняти жінку, ніж справжнього спеціаліста – перукаря або автомеханіка».


Висновки.

1. У всьому повинна бути міра, не треба прикладати зайвих зусиль: придавили сильніше – щось зламалося. Краще робити все в межах «золота середина».

2. Динамометричний ключ – інструмент корисний, потрібний, але – без нього теж можна вирішити питання заміни коліс якщо робити все без надмірних зусиль.

3. Якщо в автомайстерні на Ваш автомобіль прикручують колеса пневмоінструментом, доречно буде задати питання на кшталт: «Пневмопістолет – то надійно? Колеса потім не відваляться на ходу? А я потім своїм «балонніком» відкручу колесо в разі потреби?».

Автомеханік, який дійсно спеціаліст своєї справи, – Вам поясне що він робить і як. По його відповіді і реакції Ви для себе зробите висновки – чи варто користуватися послугами цієї автомайстерні (шиномонтажа), чи необхідно вже зараз перевірити виконану тільки що роботу, а на майбутнє знайти інше СТО.

4. Якщо Ви довіряєте «своєму» автомеханіку і Ваш автомобіль працює «як годинник» – Вам повезло з автомеханіком.

5. Ви завжди можете поставити будь-яке запитання стосовно ремонту, обслуговування або купівлі автомобіля на e-mail: k.fendrikov@gmail.com – і отримаєте пораду спеціаліста.

Костянтин Фендріков
малюнок: Кіра Дешпетко

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Як часто перевіряти рівень масла в двигуні автомобіля?

Скрип гальмівних колодок – причина винайдена | Чим змазувати гальма